Tegenwoordig wordt een groot deel van de producten die door de consumenten gekocht worden online besteld. De hoeveelheid webshops en bedrijven die zich gaan focussen op e-commerce blijft maar stijgen. Het percentage van de consument dat online besteld stijgt even hard mee, waardoor iedereen zelfs nog meer online gaat bestellen. Hierdoor blijven deze factoren elkaar versterken en koopt men steeds minder zaken in de fysieke winkels. Producten zoals elektronica en meubels werden altijd al relatief vaak online besteld, maar door de maatregelen van de corona pandemie steeg ook het aantal kleding dat online werd besteld. Dit groeide zo erg, dat sommige bedrijven ervoor gekozen hebben om meer of zelfs alleen maar te gaan focussen op de online verkoop van de producten. Echter, komt hier vaak meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken.
Versturen van producten
Natuurlijk brengt het hebben van een online webshop veel voordelen met zich mee. Zo zal je niet voor een pand hoeven te betalen met medewerkers erin waar klanten heen kunnen gaan. Dit kan gedurende een lange tijd veel geld schelen. Toch zal er wel rekening gehouden moeten worden met het feit dat alle producten verpakt moeten kunnen worden, zodat de orders op een kwalitatieve manier verzonden kunnen worden. Verzending is namelijk één van de factoren geworden waar de consumenten erg kritisch naar kijken. Hierbij gaat het lang niet altijd alleen maar om de duur van de verzending. Ook de manier waarop spullen verzonden worden, wordt steeds belangrijker. Zo staat het thema duurzaamheid bij veel klanten voorop en zullen de bedrijven met het verzenden van hun producten daar rekening mee moeten houden.
Verpakkingen
Het belangrijkste onderdeel van het verzenden van een product is toch wel de doos. Niet alleen zorgt dit ervoor of het product wel of niet heel aankomt, maar daarnaast bepaald de stevigheid van de doos ook hoe de consument over een bedrijf zal denken. De juiste dozen kopen moet dus absoluut niet onderschat worden als webshop zijnde. Er zijn namelijk vele verschillende soorten dozen met elk hun eigen formaten en voordelen. Het belangrijkste is dat de doos niet veel te groot is voor het product. In deze gevallen zal je namelijk gebruik moeten gaan maken van opvulmateriaal. Niet alleen is dit vaak schadelijk voor het milieu, maar daarnaast zal dat weer extra geld gaan kosten. Tevens is het noodzakelijk om voor breekbare producten zoals glas extra stevige dozen te gebruiken. Wanneer een product kapot aankomt bij de klant zal dit vervolgens een nare ervaring zijn voor deze klant, waardoor de kans op een volgende bestelling van deze klant bij jouw bedrijf erg klein zal zijn.